keskiviikko 24. syyskuuta 2014

Hedelmäsalaatti pelkällä ananaksella

_MG_5925-1_MG_5697-1 CHRISTAA _MG_5702-1 CHRISTA _MG_5893-1

Käytiin yks päivä kuvaamassa Christan kanssa.

Mä en tiiä tiesittekö, mutta mä oon allerginen vähän kaikelle. Kaikki hedelmät. Omena, päärynä, banaani, persikka, kirsikka, avokado, kiiwi, mango, luumu. Marjoista sitten myös mansikka, vadelma, tyrni. Porkkana. Pähkinät. Näitä on varmaan enemmänkin mutta en nyt muista niitä kaikkia heh..  

On tosi tylsää ku haluisin syödä vaikka hedelmäsalaattii, mut ei. Tai se kun mua rupes naurattaa ku katoin hesen mainosta missä oli erillaisia smoothie-vaihtoehtoja ja en voi syyä niistä mitään. Avokadopastaa? Kuullostais niin hyvältä, mitä se varmasti onkin, mutta ei.. Meillä on myös takapihalla kaks isoa omenapuuta mitkä on joka syksy täynnä omenoita, ja voisin vain käydä hakemassa puusta yhen evääksi tai välipalaksi, mutta ehei.. 

Tää mun allergisuus harmittaa kauheesti ja se rajottaa mua. En sit tiiä oisko siedätyshoidosta apua. Onko siellä jollain kokemusta tai osaako joku auttaa? Oisin nimittäin aika kiitollinen.

40 kommenttia:

  1. Eikä, mulla on just toisin päin, että oon lähes kaikelle muulle kun hedelmille allerginen. On tosi ärsyttävää, kun monesti joutuu katteleen, kun muut mässäilee vieressä, mutta oon kyllä jo tottunu siihen... Ite oon ainaki välillä kokeillu pienillä määrille, että jos olis helpottanu. Toisinaan oon saanu jonku uuden jutun mun ruokavalioon mut toisinaan ei :( Tunnen tuskas, vaikka hedelmät on ne mitkä mulla tulee korvista ulosXD Monesti käsken kavereita kuvailemaan miltä vaikka joku hamppari maistuu ja se välillä piristää :D Oon ruvennu myös tykkäämään erilaisten vaihtoehtoisten ruokien kehittelystä. Esim. jos muut syö normipitsaa juustolla niin mulla on kananmunia ja kesäkurpitsaa päällä :D Välillä keksin jonkun jymyjutun, josta on sit iloo pitkäks aikaa! Allergisuus on ihan kökkö juttu :(

    Sun blogis on Ihan mahtava muuten ja rakastan näitä auringonlaskukuvii!! Nää on aina niin upeita!! Osaispa itekin ottaa tollasia, mutta aina kun yritän nii kuvista tulee vastavaloon ihan liian tummia ja enkä koskaan onnistu saamaan noita säteitä tolleen. Mistä luulet et tää johtuu?XD

    http://piecesofmylife-sara.blogspot.fi

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. eikääää pakko nostaa sulle hattua koska ei hedelmille oo niin paha varmasti olla allerginen kun sitten kaikelle muulle ja voi hyvänen aika pizzakin!!! rajottaa varmaan ihan hirveästi kaikkea :(

      ja voi kiitos!! :--)) haha aijaa, en oikee tiiä mistä se johtuis että et saa noita säteitä :D onkohan se varmaa objektiivista hmm..

      Poista
  2. ;) mää voin järjestää sulle siedätyshoito_illan

    Psppsps super mahtavii kuviiii!!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. kuullostaa christa ihanalta XDDD kiitti kamu hei

      Poista

  3. Mulla löytyy melko samanlainen lista hedelmä ym. allergioista! Kokeilen usein syödä jotain mitkä allergisoi vähiten (esim banaani), ja oon huomannut että talvella kaikki allergisoi vähiten, ainakin suomalaiset jutut kuten porkkanat. Ja omenassa oon huomannut että yhtä tiettyä kotimaista todella pieni omenaista tekevää lajiketta oon pystynyt syksyisin syömään muutamia. Ulkomaalaisia ei kannata edes kokeilla :D

    Riippuu tietysti miten vakavat allergiat, eli jos on tasoa hengen salpautuminen niin ei kannata kokeilla, mutta jos vaikka vaan huulten turpoamista ja kurkun kutinaa niin.. omalla vastuulla :D

    Itselle tämä on paha paikka varsinkin kasvissyöjänä, sen takia olen yrittänyt niin paljon "siedettää" ja kokeilla :D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. aijaa en oo kuullukkaa et hedelmät allergisois vähemmän talvella, täytyypä kokella!! ja joo ei mulla onneks mitään hengenvaarallista käy, mutta ei se silti mukava tunne oo kun koko suu tuntuu turpoavan ja kutisevan :D ja oi hitsi sulla on varmaa aika paha olla kasvissyöjä ton kaiken lisäks :--D kaikki herkut jää pois :(

      Poista
  4. En tiiä miten noihin allergioihin tepsii, mut mun serkulla oli tosi paha maito-allergia ja se otti sen siedätyshoidon ja nyt se pystyy juomaan maitoa niin paljon kun haluaa. Että ne kyllä saattaa auttaa tosi paljon oikeesti. Mut en tiiä onko sillä vaikutusta kun sulla on allergioita noin moniin eri ruoka-aineisiin.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. aijaa joo mäki oon kuullu et maitoallergian voi saada pois mut hmm en kyllä tiiä saako noita hedelmiä ainakaan kerralla. pikkuhiljaa, yks kerrallaan haha :D

      Poista
  5. no, itse olen allerginen kaikille sipuleille, ei sekään helppoa ole... välttelen ravintoloita juuri sen syyn takia. niin vaikeaa, kun on tällainen allergia! mutta harmillinen tuo sinun allergiasi, kun siinä menettää noita terveellisiä juttuja :<

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. aa totta, en oo ees ajatellu miten monessa ruuassa käytetään sipulia!! voi hitsi.. :( ja joo se onkin aika paha kun ei oo niin paljoo terveellisiä välipalavaihtoehtoja niin sitten kun en hedelmiä voi syyä niin syön kaikkee muuta eli jotain ei niin terveellistä :---D äh..

      Poista
  6. Mulla on kans aika samantyylinen lista just hedelmistä ja vihanneksista mille oon allerginen. Oon kuiteski siedättämällä 'parantamaan' jotkut allergioista kokonaan ja jotkut silleen että voin esim. syödä yhen omenan mut kahesta tulee sit kutinaa. Sanoisin siis että mulla siedätys toimii, en tosin kokeilis jos saat allergiareaktiona jonkun shokin 😄

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. juu en mä onneks mitään shokkia saa :D että vois kyllä toisaalta kokella! yrittäis syödä ees sen yhden omenan vaikka viikkoon ja kattoo sitten miten etenee :)

      Poista
  7. Kauniita kuvia :) Ja täällä myös yks allergikko, kuulostaa tosi tutulta..

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. kiitos!! :--) ja voi meitä :D toistaalta ihanaa että on kohtalotovereita

      Poista
  8. Voi sanni, osaan kuvitella sun pahan mielen, koska itelläni on keliakia (eli ei saa syödä mitään missä on vehnää ruista tai ohraa, eli heihei leivät pitsat pullat kakut pastat ym..) ja se jos mikä rajoittaa syömistä :( mutta uskon että noihin hedelmiin on mahdollista saada siedätyshoitoja! Tsemppiä sulle, oot huippu <3

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. voi ei keliakia ois pahin painajainen!!!! en osais edes kuvitella miten hankalaa se on, tosin siihen kyllä varmaan tottuu, mutta silti..... ei pitsaa O__O ja siihen ei taida saada edes siedätyshoitoa?? voih, sulle tsemppii jos jollekkin!!! :-)

      Poista
  9. Mä oon koivulle ja kaikille eläimille allerginen ja sen myötä tullu noi kaikki samat mitä sulla on ja muutama siihen lisäks niinkun vaikka herne, pavut, jotkut salaatit ymsyms.. lista on loputon. Kävin siedätyshoidossa (jossa siis pistettiin allergeenejä piikillä käsivarteen) lähinnä tohon koivuun joskus 7-12v välillä (se siis kesti 3vuotta) ja se kyllä oikeesti helpotti noihin koivun risteymiin. Mutta mun allergiat on tosiaan ollu tasoa "kuolet jos haistat edes". Ei ne mihinkään oo kadonnu ja kaikki tommoset "ei niin tappavat" -allergiat on pysyny samassa. Siedätys autto lähinnä vaan noihin isompiin ongelmiin. Toki se on ihan henkilökohtasta miten se toimii ja sulla vois auttaakkin.

    Iän myötä mulla on myös kadonnu allergioita (ja tullu uusia esim avokado ja persikka tuli viime vuonna) ja esim omenaan oon pikkuhiljaa siedättänyt itse itseäni haukkaamalla oman puun omppua vähän enemmän joka vuosi ja nykyään voin syödä niitä ihan huoletta. Mutta vaan oman puun :D

    Oon ollu allerginen koko ikäni ja siihen on aika hyvin tottunu. Kyllähän se vähän harmittaa kun saan lahjaksi esim Geishaa, mutta eipä sille mitään voi :D Ootko koittanu kuivattuja hedelmiä? Ite voin syödä niistä huoletta mitä vaan!! Ja sama joittekkin marjojen tai hedelmien/vihannesten luomu -linjan vaihtoehdot? Niitä kannattaa myös koittaa. Välillä tuntuu, että oon oikeesti allerginen niille torjunta-aineille enemmän kun itse sille syötävälle. Voin esim syödä luomutomaatteja mutten muita tomaatteja.

    Ja jos haluut koittaa ite siedättää ittees johonkin, mulla on toiminu se että oon syöny tätä mille oon allerginen ja juonu siihen perään vettä tai jotain muuta. Kutinaa ei oo tullu ja kurkku ei oo turvonnu lähes ollenkaan. Ei kannata kuitenkaan niitä pahimpia edes yrittää.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Juu tuo taitaa olla aika perus koivuallergikon allergiat :D tosin mulla ei onneks noin pahasti ne allergiat tuu, että mä en kuole jos haistan niitä heh :D mulla taas on käyny toisin päin eli oon pienenä pystyny syömään mitä vaan ja vanhemmiten niitä on lisääntyny. Ylä-asteella (josta on reilu 3 vuotta) nimittäin pystyin vielä syömään avokadoa ja kiwiä, mutta en edes uskalla kokella enää. Mutta joo voisin kokeilla noita luomu- ja kuivattuja hedelmiä, kiitti vinkistä! :--)

      Poista
  10. Minä olin aikoinaan allerginen kaikille hedelmille ja suurimmalle osalle vihanneksista. Pahimmassa tapauksessa hengitystiet turposivat ja olisin voinnut kuolla. Sitten muutin toiselle paikkakunnalle - ja ne katosivat. Hiljalleen pystyin syömään aina vain isompia määriä ilman minkäänlaista kutinaa kurkussa. Nykyään huomaan allergiat vain silloin kun olen kipeänä. Silloin hedelmät aiheuttavat jotain oireita, mutta muuten ei mitään. Nykyään ne ovat osa jokapäiväistä arkeani.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. oho miten toiselle paikkakunnalle muuttaminen voi auttaa ?? :--D täytyy kokella haha! Vitsi täytyy kyllä yrittäää siedättää näitä jotenkin :)

      Poista
  11. Mäkin oon ollut ja oon varmaan vieläkin allerginen vähän kaikelle. En oo koskaan ottanut siedätyshoitoa silleen ihan lääkärissä käymällä mutta pikkuhiljaa on alkanut ärsyttää allergiat niin paljon että en jaksanut enään välittä niistä. Esim yks mun allergioista on omena ja syön omenoita ihan silloin kun huvittaa, joskus ne alkaa kutittaa suussa tai mun huuli turpoaa, mut oon niin tottunut jo niihin oireisiin etten jaksa välittää enään. Raakoja perunoitakaan en voi oireitta kuoria, mutta silti mä niitä kuorin jos pakko on. Mut täytyy kyllä sanoo, että mulla on kaikkien ruokaaineitten allergiaoireet vähentynyt kun oon alkanut syömään kaikkea. Nyt ne ei tuu enään niin vahvasti esille. Joten kaikki kokeiluun vaan!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. okei joo kiitti vinkistä :D mäki oon kyllä ollu vähän laiska ja väliinpitämätön välillä. muunmuassa kaverin läksiäisissä oli porkkanakakkua jossa oli mantelia päällä, jota en voisi syödä mutta kun se porkkanakakku oli niin hyvää niin söin sitä silti!! yhen omenankin kokeilin syödä pari viikkoa sitten, mutta sen takia mun toinen poski meni aivan tunnottomaksi koko loppu päiväksi ja huulet turpos ja kutis, se ei ollu kauheen kivaa :D täytyy ehkä kokella vielä pienemmissä määrin...

      Poista
  12. Oon allergine kissoil ja oon nii kylläästyny ku sitä on aina kaikis ruuissaaaaaaaaa

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. voooee eeeii sun täytyy aina sanoo ku tilaat pitsaa et "yks hawaii ilman kissaa, kiitos"

      Poista
  13. Mitä objektiiveja suosittelet häiden kuvaamiseen ja mitä ite oot käyttäny?
    niiku kirkkoo mitä objektiivi ois paras sun mielestä ja mitä ite oot käyttäny?
    ja mikä objektiivi juhliin ois sun mielest paras ja mitä ite oot käyttän?
    ja sit ku kuvaa pelkkää hääparii ja ottaa niistä niist kuvia (esim kiitoskorttiin) ni mitä oot käyttäny? :)

    kiitos jo etukäteen vastauksesta :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. 50mm, 50mm ja 50mm :--D haha sori mun on huono vastata tälläseen koska omistan vaan yhden objektiivin ja se on canonin 50mm f/1.4 ja kuvaan kaikki juhlat ja potretit sillä ja ihan hyviä kuvia on tullut :)

      Poista
  14. Aivan törkeän hyvä valo tuossa ekassa ruudussa!

    VastaaPoista
  15. miten saat sun kuvista niin tarkkoja :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. en mä oikein tiiä, tarkennan oikeaan paikkaan ja terävöitän photoshopissa kait :-D

      Poista
  16. Aivan mieletön tää valo näissä kuvissa :D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. heh jea sattu aika hyvä sää ja aika näille kuville :--)

      Poista
  17. Vau niin hienoja kuvia!:)



    http://allbeautifullost.blogspot.fi/

    VastaaPoista
  18. tuttavalla ainakin semmonen kokemus siedätyshoidosta, et se oli kuulemma tosi raskasta ja hidasta puuhaa, mut lopputulos oli palkitsevaa ku se sai vihdoin koskettaa puuta ilman oireita (se siis oli allerginen puun kaarnalle) :--D olis varmaan hyvä käydä edes kattoo millanen se siedätyshoito vois olla, vaik onki haasteellist ni kyl se varmaa ois 5/5 syyä hedelmii... :--)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. hui joo okei!! kyllä se varmasti rankkaa on mutta uskon kans että sen arvosta :-) täytyy toivoo että sais helposti siedätettyy! kiitti kuitenkin vinkistä! :)

      Poista
  19. Mistä toi sun takki on ostettu?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. italian bull & bearista! että sinne vaa hakemaan XD

      Poista