perjantai 23. lokakuuta 2015

Eistobel

Moikka! Selvisin sairaalasta kotiin kera antibioottikuurin kanssa. Eiköhän tää nyt tästä.
Tässä olisi muutama kuva parin viikon takaa kun käytiin Saksakamujen kanssa seikkailemassa eräällä joella.

Aattelin että kerron teille muutaman hassun faktan Saksasta ja mun elämästä täällä!

_MG_2009-1

- Käteinen. Sitä saa olla aina mukana. Mut jos haluut maksaa ostokset kortilla niin sua katsotaan pahasti tai jos koko homma on ylipäätään mahdollista. Noh, tästä johtuen mun rahapussi ei oo varmaa koskaa tuntunu näin painavalta haha. Ja voi hyvänen aika näitä 1 ja 2 senttisiä....

_MG_1971-1 _MG_2029-1

- Kaikkia tervehditään. Tää on sellanen juttu minkä pitäis suomalaisten mun mielestä oppia. Ihan hämmennyn kun kävin lenkillä metsässä ja jokainen vastaantuleva lenkkeilijä tervehti. Toinen vastaavanlainen juttu on kun menee kauppaan ja aikoo ostaa vaan yhen tai kaks asiaa ja ihmiset päästää sut kassajonossa ekaksi. Miks Suomessa ei tehdä näin?

_MG_2012-1 _MG_2051-1

-Hinnat. Vaatteet ja elektroniikka on saman hintasta kun Suomessa, mutta muut elintarvikket on noin puolet halvempaa. Ihan järkyttävää kun haluis vaan ostaa kaupan tyhjäksi vaan koska kaikki on niin halpaa! Ostin yks päivä shamppoota, hoitoainetta, oreoita, hiuslakkaa, maissilastuja ja purkkaa. 6,10€.... Niin ja yksi viikonloppu ostin pullon viiniä, 2,50€ eikä ollut edes halvin viini.

_MG_2064-1 _MG_2040-1

- Englanti. Saksalaiset ei osaa englantia, ainakaan vanhemmat ihmiset. Kun tilaat kahvin englanniksi niin saat vastauksen saksaksi vaikka ne tasan tietävät että puhun englantia. Yks kerta tarjoilija oikein suuttu mulle kun en ymmärtänyt paljonko olisi pitänyt maksaa haha. Onneks ymmärsin sen verran kuitenkin saksaa että sain homman hoidettua. Niin ja siellä sairaalassa teki vähän vaikeaa ymmärtää mikä mulla on ja mitä mulle tehdään kun vain muutama lääkäri tai hoitaja osasi englantia sen verran että pärjäsi. Ei sillä, että itsekkään ymmärtäisin aihealueen enkun sanoja hirveän hyvin niin tää touhu meni aika vaikeeks haha.

_MG_2035-1 _MG_2007-1

- Ja jos jotain mitä ite oon oppinut täällä viimesen kuukauden aikana, niin engalntia. Moni kaveri on täällä sanonut että puhun paljon paremmin nyt kuin esimerkiksi vuosi sitten. Se on ihana kuulla koska en tosiaan ole opiskellut sitä varsinaisesti ollenkaan 9-luokan jälkeen ja päättötokarissa enkku tais olla 6. Eli en ole koskaan ollut siinä hyvä, enkä koe olevani vieläkään. Mutta ihana huomata kehitys! Terkkuja vaa mun enkun opeille.

Niin ja jos jotain muuta mitä oon oppinut, niin mm. sen että lenkille ei kannata lähteä metsään, jota ei tunne. Varsinkaan auringonlaskun aikaan. Ja luonnollisesti metsässä ei ole katuvaloja #paniikki.

Ja olen myös oppinut että kurpitsakeitto on älyttömän hyvää. Oon muutenkin syönyt viimesen kuukauden aikana tosi vähän lihaa. Nonan sisko on kasvissyöjä, jonka takia tehdään aina lihatonta ruokaa. Mutta musta se on vaa hyvä juttu. En ole luokitellut itseäni kasvissyöjäksi, mutta kyllä mä mielummin kasvisruuan valitsen. Ehkä tälle linjalle voisi jäädä kun Suomeen palaa. Saa nähä.

_MG_2008-1 _MG_1980-2

Tuliko yllättäviä faktoja vastaan? Tai ootteko te käyny täällä päin ja mitä hassuja juttuja te ootte huomannu? Olis kiva kuulla!

12 kommenttia:

  1. Asun itse tällä hetkellä Itävallassa, ja sun listassa oli monia samoja juttuja kuin täällä! :D Kyllä oli kamala pettymys mennä alussa kauppaan, kun en tiennyt että kaikkialla ei toimi luottokortit ja niinpä ne ostokset jäi sitten kassalle, hahahha! Nyt osaa jo ottaa käteistä mukaan joka paikkaan. On tosiaan hyvä osata edes muutama sana saksaa, ja jotain perusfraaseja. Esim. postissa sain heti paljon parempaa palvelua kun osasin hoitaa pakettihaun saksaksi. Toisaalta sitten taas tuntuu, että asiakas ei paikallisten asiakaspalvelijoiden mielestä ole todellakaan aina oikeassa, eikä samanlaista palvelumentaliteettia ole kuin Suomessa. Joskus haluaisin, että kaupassa kassatyttö hymyilisi takaisin :--D Viini on tosiaan halpaa ja sillä rahalla millä saa Suomessa halvimman pullon (n. 6 euroa), saa täällä jo oikeasti hyvän viinin!

    Oikein kivaa reissun jatkoa sulle sinne Saksaan, on ollut kiva lukea sun blogia, mutta nyt vasta kommentoin ekaa kertaa :) Schönes Wochenende!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. jep tutulta kuullostaa haha! ja joo toi viini juttu on kyllä totta, ku maksaa meijän halpisviinin hinnan niin täällä saa jo hyvän viinin! ja oi kiitos kovasti! Mukavaa jatkoa sullekkin sinne itävaltaan! :-)

      Poista
  2. oiii näyttää ihanalta paikalta! tuosta tervehtimisjutusta tulee mieleen et oon ite huomannu et suomessakin pienemmillä paikkakunnilla tervehditään kaikkia! oltiin kesällä mökkeilemässä juupajoella ja siellä kyllä kaikki tervehtivät jopa pihoista kun autolla ajoi ohi. mukava tapa, pitäisi enemmänkin yleistyä suomessa :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. niin tuo on kyllä totta! Suomalaiset sais vaan vähä tehdä sitä enemmän haha :D

      Poista
  3. Oon ite käyny Saksassa 2 kertaa, ensimmäisen kerran Dettingenissä (vissiinki ihan pikku paikka jossain Stuttgartin seudulla) seittemän vuotiaana eli ei siitä reissusta nii hirveesti kokemuksia tullu kanssakäymisestä paikallisten kanssa. Toisen kerran kävin viime kesäkuussa Berliinissä. Hintajutun huomasin kyllä ja oli se pakko niitä litran limupulloja kantaa Suomeen sieltä kerta täältä ei niitä saa ja ne sen vajaan euron makso:)(ei ikä ihan vielä riitä vettä vaffempaan, mut jos riittäis nii oisin kyllä varmaan ostanu semmosen 3l pullon Captain Morgania mitä siel oli ruokakaupoissa:D) Tuli kans huomattua toi ettei ne vähänkään vanhemmat juuri englantia puhu. Ykskin kassatäti alko kovaan ääneen mua saksaks sivistämään kaupassa siitä, että pulloja ei saa laittaa liukuhihnalle poikittain. Enhän mä sanaakaa ymmärtäny ja koitin englanniks jotain sanookki mut sit ymmärsin kun se näytti että ne laitetaan pitkittäin. Pakko semmonen vielä sanoo et jos Berliiniin eksyt, etkä oo kokonaan kääntyny kasvissyöjäks ja tykkäät kebabista niin käy ihmeessä semmosessa paikassa kun Ossi Chicken Kebab. On muuten parasta kebabbia mitä oon koskaan syöny, enkä varmaan parempaa tuu syömäänkään. Berliinin pääjuna-asemasta n.3 pysäkin pääsä semmonen kun Ostbahnhoff(?), niin siinä ihan aseman juuressa.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. haha toimiihan se limsapullokin :D ja joo, kiitos vinkistä! täytynee muistaa!

      Poista
  4. wow hienoja kuvia oi! ja suomessa kyl tuntuu että ihmiset säikähtää kun kiittää oven avauksesta. rasittavaa.
    (kasvissyöntiin kannustan ehdottomasti. oikeesti on hyvä tehä asioille jotain, kantaa vastuuta tästä maailmasta. kasvikset on paljon eettisempiä ja ilmastopäästöt on pienempiä! kun tekee asioita jotka sopii omiin arvoihin, on parempi fiilis yleensäkin, ku tietää et tekee oikein. ja oikeesti - mä oon ainaki alkanu tekee parempaa ruokaa lihattomuuden alettua. ja en oo kaivannu lihaa kertaakaan sen jälkeen)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. jep totta! ja juu tuota kasvispuolta pitää ruveta miettimään! kiitos :-)

      Poista
  5. Oon itse kanssa huomannut että ulkomailla kaikki ihmiset tervehtii sua, vaikkei ees tunne sua! Olis aika enemmän ku jees että ihmiset tervehtis toisiansa täällä Suomessa tai ees hymyilis, vaikkei tuntiskaan. Toki naapurit on asia erikseen :-) Samoin noi hinnat.. oh gosh! Oon itsekin joskus ollut Saksassa (Berliinissä ja sitten vuorilla jossain päin Saksaa) ja just kaikki elintarvike oli tosi halpaa.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. jep voin yhtyy tähän kommenttiin haha! totta, totta!

      Poista
  6. En tiiä luetko enää tätä mun kommenttia, ku on jo hetki menny tosta kirjotuksen julkasusta. Mutta enivei, ite kävin ekaa kertaa Saksassa viime viikolla. Oikeesti luulin että Saksa on paska maa tai ainaki tosi tylsä paikka, mutta onneks ei ollu :D Ku vaan olisit kirjottanu tän blogitekstin himppasen aikasemmin nii määki olisit tajunnu ton käteisjutun! Mulla ei ollu nimittäin yhtään käteistä mukana (kaverikaan ei muistanu mainita siitä), ku oletin että kyllähän nyt Saksassa toimii kortit. Sitte tuli pikkasen kuumottavampi tilanne lentoaseman missä lie matkakeskuksessa, ku kortti ei toiminu enkä voinu rahaakaan nostaa (no ei toiminu ku olin pöljä unohtanu sen maarajotuksenki päälle ;D) ja mulla ei ollu ku ehkä 80 senttiä mukana. Mää olin aivan yksin lähteny reissuun ja Frankfurtista oli vielä jotain 100 kilsaa sinne pikkukylään johon mun piti päästä. Mutta selvisin siitäki (ja muistaki töppäilyistä) ja oli oikeesti ihan huikee reissu! Ainaki saa kertoo kivemmat tarinat ku kaikki ei me ihan smoothisti :D
    Ja ne ruuan hinnat <3<3<3 Ärsytti ku ei ollu ku käsimatkatavarat nii en sitte voinu ottaa mitään nesteitä (nutella ja kaiken näköset shampoot ja hoitoaineet krhm) matkaan Suomeen :/ Olisin myös halunnu nähä vuoria, mutta olin vissiin vähän liian pohjosessa niitä ajatellen. Ens kerralla sitte! :)

    Yks mun mielestä hassu juttu oli ne sellaset metalliset verhot mitä ne laittaa ikkunoitten eteen yöksi. Kadut on oikeesti ihan pilkkopimeitä sellasella asuinalueella, ku ei katuvalojakaan joka paikassa ollu. Niillä on myös tosi hienoja ne niitten talot! Hauska oli myös huomata että pähkinäpuita ja tällasia on oikeesti olemassa :D Ite en saanu kurpitsakeittoa, mutta sellasta peruna-porkkana-kurpitsa uunijuttua ja kurpitsapiirakkaa tuli testattua. Kurpitsa on oikeesti ihan tosi hyvää!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. haha no sullahan on ollut sitten jännä reissu :D

      jep, tutulta kuullostaa :--) kiva jos nyt sitten tykkäät saksasta enemmän!

      Poista